Wat onze kwaliteitskenmerken betreft werden volgende punten als sterke eigenschappen bevonden:
- Dankzij de geslaagde transitie die de opleidingen hebben doorgemaakt – meer specifiek de gewijzigde profileren van de opleidingen en de inzet op digitalisering – heeft men de zichtbaarheid van de opleidingen vergroot, de drempels richting de opleidingen verlaagd en de studentenaantallen verhoogd. Steeds meer zij-instromers met een diverse achtergrond vinden de weg naar de FPTR dankzij de vernieuwde profilering en de overstap naar meer online leren;
- De opleidingen beschikken over een duidelijke, eigen en realistische missie en visie, die maatschappelijk relevant is en herkend en erkend wordt door alle stakeholders. De stakeholders tonen een sterke appreciatie voor de kritische, niet-missionerende aanpak en de wijze waarop de opleidingen hun traditie in gesprek brengen met de diversiteit in de samenleving. Met die insteek lopen de opleidingen voor op het werkveld;
- De studenten uiten hun enthousiasme en appreciatie voor de digitale en hybride mogelijkheden, waardoor ze werk en studie vlotter kunnen combineren. Er zijn daarnaast ook voldoende contactmomenten ingepland voor wie daar nood aan heeft;
- De vernieuwde curricula – waarin focus op theologie én religiestudies zichtbaar is doorgetrokken – hebben een weldoordachte opbouw en vertrekken vanuit de opleidingsspecifieke leerresultaten. De inhoud van het curriculum dekt daarenboven verschillende maatschappelijk relevante thema’s af;
- De opbouw van bachelor naar master zit logisch in elkaar. In de bacherloropleiding legt de opleiding de theoretische basis voor elk vakgebied. De masteropleiding focust daarentegen op verbreding, verdieping en een interdisciplinaire benadering van de vakgebieden;
- Het opstarten van een flexibel, geïndividualiseerd traject gaat gepaard met een duidelijk afsprakenkader, bijvoorbeeld omtrent waar studenten al dan niet vrijstellingen voor kunnen krijgen en wanneer studenten toegang krijgen tot de masteropleiding;
- De opleidingen bieden studenten een sterke studiebegeleiding op maat doorheen hun studietraject;
- Studenten ontvangen voldoende informatie aangaande alle fasen van hun studieloopbaan. De studiegids is hierbij een handig instrument en biedt een goed overzicht van de opleidingen;
- Het geëngageerde en competente opleidingsteam heeft een gedragen zin voor vernieuwing. De docenten ervaren een grote mate van academische vrijheid. Zo is er bijvoorbeeld ruimte om vanuit een theologisch perspectief wetenschappelijk te reflecteren op de moeilijke vragen waarmee de sameleving geconfronteerd wordt, het perspectief van studenten te verbreden en om na te denken over andere vormen van kerk-zijn;
- De gehanteerde werkvormen passen bij de doelstellingen van de opleidingen en de opleidingen verwachten van de studenten dat ze een actieve rol en hun verantwoordelijkheid opnemen in hun leerproces. De diversiteit in het docententeam en de klasgroep – alsook de uitwisseling van verschillende perspectieven – maken de interactieve (on campus) lessen extra waardevol;
- De opleidingen beschikken over de digitale mogelijkheden om hybride les te geven. Ook de Moodle-omgeving werd mooi en overzichtelijk uitgebouwd voor de digitale studenten;
- De toetsvormen sluiten aan bij de doelen van de opleidingen en de wijze waarop de opleidingsonderdelen aangeboden worden (online of on campus). De aandacht die de opleiding heeft voor formatieve evaluatie, de evaluatie van het leerproces en het geven van veelvuldige feedback zijn sterke punten van de opleidingen;
- De masterscripties zijn interdisciplinair opgezet en handelen over relevante onderwerpen. Het werkveld is daarnaast ook tevreden over het niveau en de inzetbaarheid van de alumni. De nieuwe visie van de opleidingen resulteert in ander type afgestudeerden, wat volgens het werkveld een positieve evolutie is;
- De instelling heeft verschillende mechanismen geïnstalleerd om aan interne kwaliteitzorg te doen. Studenten kunnen op verschillende manieren feedback geven aan de opleidingen en er zijn goede contacten met het nabije werkveld zoals VPKB, PEGO en de Brusselse protestantse kerken. De opleidingen gaan aan de slag met de input die ze krijgen en sturen bij waar nodig;
-
Binnen het City Chaplaincy Project vormen de opleidingen samen met de protestants-kerkelijke gemeenschappen van Brussel een netwerk met als doel gezamenlijk te leren en werken rond het thema City Chaplaincy.