In 2022 kreeg de FPTR een visitatie in functie van de accreditatie voor hoger onderwijs.
De procedure voor het behalen van een opleidingsaccreditatie is vastgelegd in de wetgeving (Codex Hoger Onderwijs) en door de NVAO verder vertaald in een beoordelingskader. De NVAO baseert haar accreditatiebesluit op een beoordeling van de opleidingskwaliteit door een externe commissie van deskundigen. Het onderzoek van de commissie wordt vorm gegeven vanuit drie samenhangende vragen, ook wel de beoordelingsgrond genoemd:
- Wat beoogt de opleiding?
- Hoe realiseert de opleiding dat?
- Hoe wordt vastgesteld dat wat beoogd werd, gerealiseerd is?
- Hoe investeert de opleiding in de verderzetting van het leerproces?
Daarnaast neemt de commissie ook de volgende aspecten mee in de beoordeling van de kwaliteit van een opleiding:
- De kwaliteit van de opleidingen die tot uiting komt via de kwaliteitskenmerken.
Voor een opleiding waarvan de kwaliteit voldoet, is de aanwezigheid van al de volgende kwaliteitskenmerken geborgd:
1. De leerresultaten van de opleiding vormen een heldere en opleidingsspecifieke invulling van de internationale eisen voor het niveau, de inhoud en de oriëntatie;
2. Het curriculum van de opleiding sluit aan bij de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied, houdt rekening met de ontwikkelingen in het werkveld en is maatschappelijk relevant;
3. De voor de opleiding ingezette docenten bieden de studenten optimaal de mogelijkheid om de leerresultaten te behalen;
4. De opleiding biedt studenten adequate en gemakkelijk toegankelijke voorzieningen en studiebegeleiding;
5. De onderwijs-leeromgeving stimuleert de studenten om een actieve rol te spelen in het leerproces en draagt bij tot een vlotte studievoortgang;
6. De beoordeling van studenten weerspiegelt het leerproces en concretiseert de beoogde leerresultaten;
7. De opleiding verstrekt volledige en gemakkelijk leesbare informatie over alle fasen van de studieloopbaan;
8. Informatie over de kwaliteit van de opleiding is publiek toegankelijk.
- De betrokkenheid van enerzijds interne en externe stakeholders en anderzijds externe, onafhankelijke deskundigen bij de opleiding.
- Daarnaast dient de opleiding de relevante regelgeving voor de toegang tot bepaalde ambten of beroepen na te leven.
Het spreekt voor zich dat er na een visitatie ook steeds aanbevelingen worden gegeven. Deze staan in lijn met het aspect van zelfreflectie van het ganse FPTR team.
Op basis van deze visitatie kreeg de Faculteit voor Protestantse Theologie en Religiestudies een accreditatietoekenning voor een periode van 2 jaar. De korte periode dat de accreditatie geldt heeft o.a. te maken met een belangenconflict, ontstaan door onzorgvuldige formuleringen, dat inmiddels is opgelost. Een ander aspect van deze tijdelijke accreditatie was de communicatie binnen de masteropleiding waar er sprake was van 3 afstudeerrichtingen, nl. de pastorale master, de educatieve master en de researchmaster. De FPTR biedt wel degelijk één masterdiploma aan; nl. de ‘Master of Arts’ met twee afstudeerrichtingen: enerzijds de MA afstudeerrichting Theologie en anderzijds de MA afstudeerrichting Religiestudies. Dit werd voordien niet duidelijk gecommuniceerd, waardoor er werd beslist een tijdelijke accreditatie toe te kennen. In het voorjaar van 2025 volgt een nieuwe visitatie.